#5 Czy czekolada może być zdrowa?
07.02.2018

#5 Czy czekolada może być zdrowa?

Czekolada jest nielicznym z produktów i słodyczy, którym ciężko nam się oprzeć, a także które oprócz cukru zawierają też prozdrowotne właściwości. 

Dlatego  postanowiliśmy przygotować domowe czekoladki w nieco bardziej dietetycznej wersji ;)
 

Składniki:

- olej kokosowy – 200 ml

- kakao  -  2 łyżki                                                                             

- karob - 1 łyżka

- miód/ ksylitol do smaku

- dodatkowo: suszone owoce/orzechy/wiórki kokosowe
 

Olej rozpuszczamy, ale nie podgrzewamy. Dodajemy kakao, karob i słodzik, mieszamy przelewamy do foremek (sylikonowych lub papierowych). Posypujemy dodatkami. Wkładamy do zamrażalki na  godzinę. Wyciągamy z foremek i się delektujemy !

Czy czekolada może być zdrowa?

Otóż tak - ziarna kakaowca zawierają wiele substancji bioaktywnych. Jednymi z najważniejszych są polifenole, związki o działaniu antyoksydacyjnym.  Odgrywają one bardzo ważną rolę w prewencji  chorób sercowo naczyniowych, działają przeciwzapalnie i antykarcynogennie.

Kakao stanowi także źródło licznych substancji psychoaktywnych. Wyróżnić tutaj można: kofeinę, teobrominę, anandamid, teofilinę. Regularne spożywanie kofeiny może przyczyniać się do  korzystnego wpływu na układy  neuronalny, moczowy oraz oddechowy. Ponadto może ona zmniejszać ryzyko zachorowania na  chorobę  Alzheimera, a także Parkinsona. Dodatkowo, kofeina  zmniejsza  uczucie zmęczenia, pobudza oraz polepsza samopoczucie.

Fenyloetyloamina pełni rolę  neuroprzekaźnika i nazywana jest często „narkotykiem miłości”, w związku z właściwościami  intensywnie  poprawiającymi  nastrój.  Wykazuje działanie przeciwdepresyjne, przyczynia się do radości, a nawet euforii. 

Karob, czyli inaczej mączka chleba świętojańskiego  stanowi  źródło witamin B1, B2 oraz B3. Ponadto znajdujemy w tej roślinie cenne pierwiastki, jak magnez, żelazo, wapń i fosfor. Zawiera także duże ilości pektyn, śluzów oraz garbników, które mają właściwości zagęszczające i korzystnie wpływają na układ pokarmowy.
 

Olej kokosowy –  jego skład w większości stanowią tłuszcze nasycone głównie kwas laurynowy i mirystynowy.  To co wyróżnia te kwasy tłuszczowe, to ich średniołańcuchowa budowa.  Takie średniołańcuchowe kwasy (MCFA) zostają wchłonięte w organizmie człowieka już w jelitach, nie wymagając udziału lipazy oraz żółci. Zatem są  szybko zamieniane na energię, a nie są zamieniane na tłuszcz. Badania wskazują na to, że olej MCT wspiera spalanie tłuszczu i zwiększa metabolizm organizmu. Olej MCT zwiększa uczucie nasycenia, dzięki czemu możesz jeść mniej i rzadziej. Przyczynia się to także do łatwiejszej utraty zbędnych kilogramów. Z tego powodu, zaleca się jego przyjmowanie podczas posiłków.

Kolejną korzyścią z przyjmowania olejów MCT, jest stabilizowanie poziomu glukozy we krwi. Wpływa to zarówno na mniejszą masę ciała, jak i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób metabolicznych. Nie zapominajmy o tym, że olej MCT wpływa także na lepszą odpowiedź komórek na insulinę, co pozwala w większym stopniu skorzystać z jej działania anabolicznego.
Zawarte w nim  kwasy tłuszczowe wpływają korzystnie na przyswajalność składników mineralnych, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz karetonoidów występujących w innych produktach.

Ponadto kwasy MCT wykazują, takie prozdrowotne właściwości, jak m.in.: działanie bakteriostatyczne i bakteriobójcze,  udział w odbudowie nabłonka jelit, wpływ na  dobry stan skóry.

Pozdrawiamy,
Zespół Food Office

 

 

 


Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.  

AkceptujęWięcej informacji