#7 Co z tymi suplementami?
28.08.2018

#7 Co z tymi suplementami?

W dzisiejszych czasach często mówi się, że codzienna suplementacja jest już konieczna. Czy aby na pewno tak jest i czy wszystkie suplementy diety są zdrowe?

W teorii suplementy diety - zawierające witaminy, związki mineralne lub inne substancję nie są powinny być nam potrzebnę do zachowania zdrowia, gdyż wszystko czego potrzebuje nasz organizm powinniśmy dostarczać mu z żywnością, wodą lub dzięki promieniom słonecznym. Niestety w praktyce, badania donoszą, że warzywa i owoce z półek marketowych zawierają nawet do 80% wartości odżywczych mniej niż 20 lat temu. W związku z czym jeżeli mieszkamy w dużym mieście i nie mamy dostępu do dobrej jakościowo żywności ze sprawdzonego źródła, to suplementacja staje się złem koniecznym aby zachować dobre zdrowie. Jeżeli natomiast mieszkamy w mniejszej miejscowości bądź mamy dostęp do żywności prosto od rolnika albo sami ją uprawiamy, problem jest dużo mniej znaczący. Wtedy konieczność suplementacji bądź jej brak staje się kwestią bardzo indywidualną zależna od naszej diety i stylu życia.

Mieszkając w dużym mieście, każdego dnia chłoniemy toksyny z powietrza poprzez oddychanie oraz skórę. Procesy ich neutralizacji zachodzą głównie w wątrobie przy udziale licznych witamin i minerałów. Nie dostarczając ich z żywnością oraz dodatkowo dostarczając z żywnością marketową dodatkową chemie i toksyny, nasz organizm nie może działać prawidłowo.

A zatem jakie suplementy wybierać?

Zdecydowanie unikajmy suplementów w postaci tabletek musujących, gdyż zazwyczaj ok 90% ich składu to wypełniacze, słodziki i substancje musujące, a witaminy czy minerały w nich zawarte, mają bardzo słabą przyswajalność. Starajmy się wybierać jak najbardziej naturalne, dobrej jakości suplementy, najlepiej w formie kapsułki, płynu lub żelu, ponieważ wykazują największą przyswajalność i mają najmniej „dodatków”.

Co suplementować na co dzień?

Jest to zdecydowanie kwestia indywidualna i zależna od swoistych potrzeb oraz stanu zdrowia. Na pewno warta przemyślenia jest codzienna suplementacja witaminy D (o której więcej pisałem tutaj: https://bit.ly/2MAv2zM ), kwasów omega-3 (o których pisałem tutaj: https://bit.ly/2BR3Is5) oraz witaminy C.

Adaptogeny

Są to wyciągi roślinne którym chciałbym poświęcić oddzielny post, niemniej już teraz chciałbym zwrócić na nie uwagę. W dużym skrócie mówiąc, są to związki o potwierdzonym naukowo działaniu, które wspomagają nasz organizm w „adaptacji” do określonej sytuacji i określonego trybu życia, poprzez regulacje cyklu dobowego i zwiększanie naszej odporności na stres. Dzięki nim, łatwiej zasypiamy i się wybudzamy a nasz sen jest dużo bardziej efektywny (jednak mogą przy tym występować bardzo realistyczne sny). Stymulują również gojenie się ran, układ odpornościowy, wspomagają procesy uczenia się i kojarzenia a nawet leczenie choroby Alzheimera. Najlepiej przebadanymi i stosowanymi od tysięcy lat w medycynie chińskiej adaptogenami są Ashwagandha (wyciąg z Witanii ospałej nazywanej również żeń-szeniem indyjskim) i Gotu kola (wyciąg z Wąkrotki azjatyckiej).

Podsumowanie

Żaden suplement nie zastępuje, zróżnicowanej diety i jest jedynie jej wzbogaceniem. Suplementacja zawsze powinna być dobierana indywidualnie do potrzeb i konsultowana z lekarzem/ dietetykiem. Należy unikać suplementów w postaci tabletek musujących i najlepiej wybierać dobre jakościowo w postaci płynu, żelu bądź kapsułki.

Pozdrawiam, 

M.


Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.  

AkceptujęWięcej informacji