#6 Alternatywne rozwiązania dietetyczne
10.09.2018

#6 Alternatywne rozwiązania dietetyczne

Diety alternatywne zyskują szczególną popularność w obecnych czasach z uwagi na swoją niekonwencjonalność i odmienne podejście. Mają one swoich zwolenników i przeciwników oraz argumenty „za” i „przeciw”. Niezależnie od tego czy popieramy tego typu odejście od standardowego modelu odżywiania, warto zauważyć, że wiele z nich znalazło swoje zastosowanie we współczesnej medycynie.

Cukrzyca jest to grupa chorób o różnej etiologii, jednak charakteryzująca się wspólnym czynnikiem – podwyższonym stężeniem glukozy we krwi. Wysoki poziom glukozy w surowicy krwi wynika z defektów wydzielania bądź działania insuliny – hormonu niezbędnego do transportowania jej z krwi do komórek naszego ciała. Aby przeciwdziałać wzrastającej insulinooporności komórkowej, konieczne jest stosowanie diety o niskim indeksie glikemicznym oraz z obniżoną zawartością węglowodanów. Tutaj swoje zastosowanie znalazło kilka diet alternatywnych: dieta ketogeniczna, dieta raw, dieta optymalna, dieta dr Budwig oraz mniej alternatywna od pozostałych,  dieta  o niskim ig.

Dieta ketogeniczna (nie mylić z kwasicą ketonową)

Jest to dieta w której w zależności od naszych aktualnych potrzeb możemy zastosować wariant wysokobiałkowy, wysokotłuszczowy bądź białkowo – tłuszczowy. Jednak czynnikiem wspólnym wszystkich tych wariantów jest bardzo niskie spożycie węglowodanów (zwykle ok 30-40 gram).  W momencie tak niskiego spożycia węglowodanów, nasz organizm zaczyna szukać alternatywnego źródła energii, które uzyskuje w procesie rozpadu lipidów. Są nim ciała ketonowe. Osoby będące na diecie ketogenicznej, stale badają poziom ketonów we krwi, aby sprawdzać czy przy obecnym spożyciu węglowodanów, stan ketozy jest podtrzymywany.

Dieta ketogeniczna znajduje szerokie zastosowanie w dietoterapii wielu chorób takich jak: insulinooporność, zespół metaboliczny, padaczka, padaczka lekooporna, choroby neurodegeneracyjne jak np. choroba Alzheimera czy Parkinsona.

Dieta RAW

Model żywieniowy opierający się na spożywaniu jedynie surowych, nieprzetworzonych termicznie warzyw, owoców i orzechów. W praktyce z uwagi na niskie spożycie olejów, sosów, żywności przetworzonej oraz brak spożycia mięsa, jest to dieta ubogokaloryczna, dzięki której szybko chudniemy. Krótkotrwale stosowana stanowi świetne oczyszczenie dla organizmu, jednak przy długotrwałym stosowaniu może być niedoborowa w składniki odżywcze.

Dieta dr Budwig

Jest to jeszcze mało poznana w Polsce dieta opierająca się w głównej mierze na wysokim spożyciu kwasów omega-3. Wyklucza ona spożycie cukrów prostych, wątpliwej jakości tłuszczów (margaryny, mixy do smarowania, tłuszcze rafonowane) oraz ogranicza  do minimum tłuszcze zwierzęce.  Dieta ta bazuje na nierafinowanych, tłoczonych na zimno tłuszczach roślinnych takich jak olej lniany, olej kokosowy, olej z kiełków pszenicy oraz jako źródło białka na chudym twarogu. Z uwagi na dobór produktów, dieta ta jest nazywana dietą olejowo-białkową.

Dieta dr Budwig  początkowo była opracowana jako przeciwnowotworowa, jednak szybko znalazła zastosowanie w chorobach przewlekłych takich jak cukrzyca, stwardnienie rozsiane, choroby przewodu pokarmowego, choroby skórne.

Dieta optymalna

Dieta optymalna została opracowana przez dr Kwaśniewskiego w latach 70-tych. Opiera się ona w głównej mierze na spożyciu jaj, mięsa oraz tłuszczów zwierzęcych. Zaleca ograniczenie węglowodanów do 30-50 g dziennie. W tym modelu żywieniowym znaczna część energii pochodzi z tłuszczów zwierzęcych, jednak występują w nim również tłuszcze roślinne, warzywa oraz owoce o niskim indeksie glikemicznym. Z uwagi na tak niskie spożycie węglowodanów, zapotrzebowanie na insulinę osób stosujących dietę optymalną zdecydowanie spada co, wiąże się również ze spadkiem insulinooporności komórkowej.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym

Najczęściej stosowany model żywieniowy we wszystkich typach cukrzycy. Opiera się na eliminacji z jadłospisu produktów o wysokim indeksie glikemicznym i zastąpienie ich tymi o niskim. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym zawierają znaczne ilości cukrów prostych powodujące wyrzuty insuliny mogące zwiększać insulinooporność.

 

 

Naszym zdaniem, przede wszystkim w żywieniu trzeba znaleźć równowagę i dopasować je do swoich potrzeb. Niezależnie od stosowanej diety należy pamiętać, że jeżeli chcemy aby była ona zdrowa, musi bazować na naturalnych i dobrych jakościowo składnikach takich jak ważywa owoce oraz mięso. 


Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.  

AkceptujęWięcej informacji