#1 Witamina D
30.11.2017

#1 Witamina D

Z racji pory roku, pora na coś o witaminie D – Czym jest i na co wpływa w kilku prostych słowach

Witamina D – jest co grupa steroidowych związków chemicznych których główną właściwością wspólną jest rozpuszczalność w tłuszczach. Powszechnie naturalnie występującymi formami tej witaminy jest D2 (w organizmach roślinnych) i D3 (w organizmach zwierzęcych). Forma D3 a właściwie „Cholekalcyferol” jest formą właściwą dla organizmu ludzkiego. Stąd prosząc w aptece o witaminę D, zawsze otrzymujecie ją w formie D3.  Naturalnie powstaje ona w naszym organizmie w skórze (głównie w naskórku) pod wpływem promieni słonecznych. Niestety z racji niewystarczającego nasłonecznienia w naszym regionie o tej porze roku oraz licznych toksyn w żywności, powietrzu a nawet wodzie, suplementacja staje się konieczna już nie tylko w okresie zwiększonej zachorowalności na przeziębienie i grypę.

Jej główne funkcje to:

  • Regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej
     
  • Regeneracja neuronów 
      
  • Zwiększanie masy i siły mięśniowej
     
  • Wykazuje działanie immunostymulujące (pobudzające układ odpornościowy)
     
  •  Reguluje pracę układu renina-angiotensyna-aldosteron
     
  • Pobudza spermatogenezę
     
  • Wykazuje działanie przeciwnowotworowe
     
  • A nawet wzmaga regeneracje wątroby

Jak donoszą badania przeprowadzone w 2010 roku, średnio około 41,6% ludzi cierpi na niedobór witaminy D, odsetek ten wzrasta do 82,1% u czarnoskórych i 69,2% w przypadku Latynosów.

Osoby starsze są również znacznie bardziej narażone na niedobór.

Ludzie cierpiący na niektóre choroby również często mają niedobory witaminy D. Jedno z badań o tytule "Prevalence of vitamin D deficiency in patients with acute myocardial infarction." wykazało, że 96% pacjentów po zawale serca miały zbyt niski poziom witaminy D. 

Główne objawy niedoboru:

  • bóle kostno-mięśniowe
     
  • choroby przyzębia
     
  • utrata apetytu
     
  • biegunka
     
  • bezsenność
     
  • zaburzenia widzenia
     
  • niesmak i pieczenie w jamie ustnej i gardle

Ponad to długotrwałe niedobory tej witaminy zwiększają ryzyko rozwoju otyłości, chorób układu krążenia (szczególnie nadciśnienia tętniczego), cukrzycy, chorób zapalnych, autoimmunologicznych (np. cukrzyca typu 1, choroba hashimoto, stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń) oraz nowotworów.

Jest to witamina o bardzo szerokim działaniu która jest niestety często bardzo niedoceniana. Z uwagi na to, iż jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, należy pamiętać aby spożywając ją w postaci suplementów, spożyć również posiłek zawierający tłuszcz. Warto jednak pamiętać aby przyjmując witaminę D nie wypijać „szklanki oleju”, gdyż jeżeli byliśmy do tej pory na diecie wysokowęglowodanowej (jak rasowy Kowalski ;) ), nasz organizm może nie przyswoić dużych ilości tłuszczu w jednym posiłku co w konsekwencji doprowadzi do biegunki tłuszczowej i spożyte witaminy po prostu wydalimy. Nie należy też suplementować szczególnie wysokich dawek tej witaminy na własną rękę, lecz skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Pozdrawiamy! 
 

M.


Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.  

AkceptujęWięcej informacji